Op deze pagina komt te zijner tijd het ombouw en upgrade verslag van de HTM/R-Net Avenio 5003. De 5003 is in 2019 in Bommeldam uit dienst genomen en naar de Bommeldamsche Wagenwerkplaats gebracht, alwaar deze een fikse upgrade/ombouw krijgt.

Doelstelling van deze ombouw/upgrade:

- Correctie koplampen en achter/sluitlichten: Af fabriek zijn bij deze tram koplampen en sluitlichten niet uitgevoerd zoals bij het grote exemplaar in Den Haag. In Bommeldam word er nu gewerkt aan het aanpassen van de front en sluitseinen zodat de front en sluitseinen straks op de juiste plek zitten en goed werken. Er is overwogen om ook werkende remlichten te realiseren maar hiermee is nog onvoldoende ervaring.

- Interieurverlichting: De tram word voorzien van interieurverlichting.

- 3e frontsein: De tram krijgt op beide koppen werkende 3e frontseinen.

- Cabinelichten: De beide bestuurderscabines krijgen cabinelichten, elk apart schakelbaar.

- Richtingaanwijzers: De tram word uitgerust met werkende richtingaanwijzers, schakelbaar per zijde en alarmlicht functie. 

- Mist achterlicht: De echte Avenio heeft mistachterlichten (de onderste van de 3 lampen op het front). Omdat dit een test is, is besloten de mist achterlichten aan te brengen. In principe zouden de mistachterlichten ook als remlicht kunnen worden gebruikt, men zal het verschil alleen zien als het een kenner betreft.

- Verwijderen bestaande kabelboom en plaatsing nieuwe kabelboom met nieuwe decoderstekker: De huidige kabelboom is prima, en heeft een voorbereiding voor een 8 polige DCC decoderstekker, maar als u hierboven bekijkt welke functies er allemaal op deze tram komen, dan snapt u dat er te weinig functie uitgangen zijn. Daarom is er gekozen voor de upgrade naar een 22 polige decoderaansluiting met een compleet nieuwe kabelboom. Deze nieuwe decoderstekker is geschikt voor een PluX22 decoder. Hiermee is het de eerste tram in Bommeldam die een PluX22 decoder krijgt!

De 5003 is in Bommeldam de wagenwerkplaats in gegaan om als proefneming te dienen voor het aanpassen en uitbreiden van de verlichtingen. Dit mede op verzoek van het trambedrijf in Heerwijk. Toekomstige upgrades en ombouwen zullen waarschijnlijk geen mistachterlichten krijgen.